Vorige

Het begint koud te worden!

13-11 Nieuws
Brrrr het begint koud te worden! 


Gelukkig kun je je goed wapenen tegen de kou met je uitrusting en kun je nog prima sporten in de winter. Het verschilt sterk per persoon hoe goed je tegen de kou kunt. In het algemeen geldt dat slechte weersomstandigheden en natte en bezwete kleding je als sporter minder weerbaar maken tegen kou. 

Over het algemeen vraagt de winter om extra maatregelen als je gaat sporten. Onderkoeling en blessures liggen op de loer. Belangrijk is om je niet te laten verrassen door de weersomstandigheden en je dus goed voor te bereiden! 

Tips voor sporten in koud weer:
1. Check de weersvoorspellingen zodat je niet voor verassingen komt te staan. 

2. Zorg voor een goede warming-up en cooling-down ter voorkoming van blessures. 

3. Pas je kleding aan de weersomstandigheden aan; verstandig sporten begint met goede kleding waarin je jezelf goed kunt bewegen. Trek voldoende warme kleding aan, denk hierbij niet alleen aan je romp maar zorg ook voor je ledematen. Bij kou trekt het bloed namelijk als eerste uit je ledematen weg. Zorg er dus voor dat deze warm genoeg blijven. Teveel kleding is daarentegen ook niet goed. Je lichaam moet namelijk nog wel kunnen ademen. 

Wij adviseren dat er onder de 10 graden een lange broek of sportlegging gedragen wordt tijdens de training en/of wedstrijden! Vanaf dit moment is het ook erg verstandig om VOOR en NA de training een lange broek aan te trekken. 

Tijdens de wedstrijd en training is een thermoshirt onder je wedstrijd of trainingsshirt heel fijn! 

4. Zorg ook dat je in de dug-out het warm hebt of weer krijgt. Een fleece-deken over je benen en een warm vest aan kunnen al helpen. 

5. Houd rekening met de gevoelstemperatuur. Bij een gure wind kan het vele malen kouder aanvoelen dan wat de  thermometer aangeeft. 

6. Zorg ook dat je goed blijft drinken en voldoende eet. Als het koud is, heb je meer energie nodig om warm te blijven. En laat je niet misleiden door het weer: op een zonnige winterdag lijkt het of je niet zweet. Dit is maar schijn! Drinken onderweg en na afloop is, net als op een zomerdag, altijd belangrijk.
 
13-11-2019